Page 86-87 - gri-sablaon1

Basic HTML Version

TV’ler ise skorboardla senkronize
çal›flmaktayd› ve reklam görselini
1 dakika bile kaç›rman›za izin ver-
meyen bir flekilde kurgulanm›flt›.
Medya, yap›s› gere¤i iletiflim ka-
nallar› en aç›k ve h›zl› olmas› gere-
ken çal›flan grubu. Yaz›l› bas›n, fo-
to muhabiri, TV, radyo çal›flan›
hepsinin kendine göre öncelikleri
ve gereksinimleri mevcut. Özellik-
le futbol müsabakalar›nda foto
muhabirlerinin ajanslar›na en h›zl›
flekilde foto¤raf geçebilmeleri için
maç›n oynand›¤› stadyumda yük-
sek kapasiteli bir ba¤lant› olmas›
gerekmekte. UEFA kendi organi-
zasyonlar›nda çeyrek final, yar› fi-
nal ve finallerde birbirinden ayr›
say›larda teknolojik gereksinimleri
belirlemifl durumda. E¤er tuttu¤u-
nuz tak›m UEFA Avrupa Ligi’nde
çeyrek final oynayacaksa, medya
çal›flma odas›nda en az 50 mb in-
ternet hatt› ve çok say›da radyo ve
maç anlat›m pozisyonlar› için
ISDN BA ba¤lant›s› sa¤lanmas› ge-
rekmekte. Birçok stadyumda med-
ya çal›flma odas›, foto muhabirleri
için ayr› bir çal›flma odas› mevcut.
Kale arkas›nda foto¤raf çekip he-
men göndermek isteyenler için
kablosuz internet hizmeti art›k ol-
mazsa olmazlardan.
“Kendi iflimi kendim çözerim” di-
yenler için 3G bulunmaz nimet
ancak e¤er 50 bin kifli ayn› stad-
yumdaysa ve operatör yeteri kadar
önlem almam›flsa ne yaz›k ki sa¤-
l›kl› bir data ba¤lant›s› gerçekleflti-
rebilme flans›n›z imkâns›za yak›n.
UEFA kendi organizasyonlar›nda
her maça VDC (Venue Data Coor-
dinator) görevinde bir kifli görev-
lendirmektedir. Gelen kiflinin gö-
revi maç› izleyerek önündeki note-
book’ta kurulu program üzerinden
UEFA.com’a canl› maç verisi gön-
dermektir. Maç sonunda hakeme
verilen özel flifre sisteme girilerek
girifller kontrol edilir ve resmiyet
kazan›r. Türkiye’de UEFA ad›na
bu ifli yapan 3 kifli mevcut.
TV yay›nc›lar›n›n son dönemde
önemli maçlarda kulland›¤› iki ye-
nilik ise 3 boyutlu yay›n ve örüm-
cek kamerad›r. A millî maçlar›n
yay›n›nda da kullan›lan örümcek
kamera, özel bir ekip taraf›ndan
çat› yap›s› uygun stadyumlara ku-
rulabilen ve bilgisayar sistemi ile
yönetilen özel bir kamera tipidir.
Görsel olarak normal kamera aç›-
lar›ndan çok farkl› görüntü alabil-
di¤inden dolay› seyir zevkini artt›r-
maktad›r. 3 boyutlu yay›n ülke-
mizde geçen sezon oynanan Fe-
nerbahçe-Galatasaray maç›nda
yay›nc› kurulufl taraf›ndan uygu-
lanm›fl ve güzel geri dönüfller al›n-
m›flt›r. Dünyan›n en de¤erli ligi
Premier Lig’de uzun zamandan
beri yay›nc› kurulufl taraf›ndan uy-
gulanan hizmet, taraftarlar›n 3. bo-
yutla beraber kendilerini oyunun
içerisinde daha fazla hissetmeleri-
ni sa¤l›yor.
Müsabakalar d›fl›nda spor camias›-
n›n en önemli etkinliklerinin ba-
fl›nda gelen kongreler de teknoloji-
den olabildi¤ince faydalanmakta-
d›r. Geçen ay ‹stanbul’ un ev sa-
hipli¤i yapt›¤› UEFA Kongresi’nde
yap›lan enfes sunumlar, klasik Po-
wer point sunumu yerine Apple
üzerinde Keynote program› ile ha-
z›rlanm›flt›. Dev iki projeksiyonun
tek ekrana yans›tm›fl oldu¤u su-
num içerisinde konuflmac›n›n gö-
rüntüsünü çok baflar›l› bir içerikle
beraber hayranl›kla izledik. Orga-
nizasyon öncesinde kurgusu haz›r-
lanm›fl olan video flablonunun içe-
risine kongre bafllamadan 1 saat
öncesine kadar çekilen bütün gör-
sellerin dâhil edilerek kat›l›mc›lara
tâbiri caizse s›cak s›cak servis edil-
mesi takdir edilecek bir iflti. Kat›-
l›mc›lar›n gözlerindeki flaflk›nl›k
herkesin çok etkilendi¤inin bir
göstergesiydi.
Saha içerisinde en zor görevi icra
eden hakemler için de teknoloji-
nin faydalar› mevcut. Hakemin
yapt›¤› ifli kolaylaflt›rmak veya da-
ha efektif karar vermesini sa¤laya-
cak her teknolojik yenili¤in, insan
hatas›n› minimuma indirece¤i bir
gerçek. Son dönemde FIFA ve UE-
FA’n›n üzerinde durdu¤u “Gol
Çizgisi” teknolojileri ve “Futbola
bu kadar teknoloji girmeli mi?” so-
rular› bir kenara dursun, Spor Toto
Süper Lig’de de iki seneden beri
kullan›lan hakemlerin kendi arala-
r›nda iletiflimlerini sa¤lad›klar› tel-
siz mikrofonlar baz› durumlarda
hayat kurtarmakta. Konuflmalar›n
flifreli olarak radyo sinyalleri ile
hakemler aras›nda sa¤land›¤›n› ve
yan hakemlerdeki sinyallerle de
birbirlerini uyarabildiklerini biliyo-
ruz. Bu uygulama sayesinde ha-
kemler en az›ndan pozisyon hak-
k›nda fikirlerini en h›zl› flekilde
birbirlerine aktarabiliyor.
Türkiye Futbol Federasyonu pek
çok ligi ayn› anda oynat›yor. Her
sezon binlerce maç pek çok yafl
grubuna göre oluflturulan liglerde
oynan›yor. Futsal ve plaj futbolunu
da düflünürsek kurallar› farkl›, bir-
birine benzer pek çok organizas-
yonumuz var. Bu maçlar›n kay›t
alt›na al›nmas›, kontrol edilmesi,
gol krall›¤›, puan cetveli, fikstür,
sar›-k›rm›z› kart cezalar›, PFDK,
Tahkim Kurulu kararlar›, cezalar›n
uygulanmas›, hakem, gözlemci,
temsilci raporlar›, futbolun bütün
paydafllar›n›n lisanslamas› gibi ifl
yükleri mevcut. Bu ifllerin hepsi
tek bir veri taban› üzerinde topla-
narak gerekli departmanlara her
gün otomatik olarak servis edil-
mekte. Bugün y›ll›k 40 milyon say-
fa gösterimi olan TFF’nin resmi in-
ternet sitesi tff.org adresindeki bir-
çok bilgi otomatik olarak hakem,
gözlemci ve temsilcilerimizin dol-
durdu¤u dijital raporlardan gel-
mekte. 7 bin kullan›c›s› olan portal
sisteminde lisanslama ifllemi yap›-
labilmekte ve futbolun dijital tarihi
yaz›lmakta.
Ülkemizde teknolojiden faydala-
nan sadece profesyonel futbol de-
¤il. Amatör futbol da teknolojin ni-
metlerinden faydalanmakta. Türki-
ye’de y›ll›k 95 bin amatör maç oy-
nanmakta. Maç fikstürlerinin olufl-
turulmas›, bu maçlarda görev alan
hakem ve gözlemci görevlendir-
meleri, ücretlerinin flahsi hesapla-
r›na ödenmesi gibi birçok gereksi-
nime çözüm bulan sistemler fede-
rasyonumuz taraf›ndan haz›rlan-
m›fl ve kullan›lmakta.
Ülkemizde yap›lan en fazla kat›-
l›ml› hal› saha organizasyonu
olan Nike Hal› Saha Ligi geçen
sene 2 yafl kategorisinde 4 bin
500 tak›mla yaklafl›k 35 bin kifli-
nin kat›l›m›yla gerçeklefltirildi. ‹n-
ternet üzerinden kay›t olunan or-
ganizasyonda 66 merkezde ve 93
hal› sahada maçlar oynand›. Ken-
di flehrinde flampiyon olmaya ça-
l›flan tak›mlar daha sonra Türkiye
fiampiyonlu¤u için mücadele ver-
di. Final maç› NTV Spor’dan can-
l› yay›nland› ve milyonlara ulaflt›.
Maçlardan önce tak›mlar karfl›la-
flacaklar› tak›m›n kadrolar›n› in-
ternet üzerinden görebiliyor, da-
ha önce yapm›fl olduklar› maçlar-
da ald›klar› sonuçlar› inceleyebi-
liyordu. Bu organizasyonun bu
kadar bilinir ve popüler olmas›n›n
en önemli nedeni olarak sosyal
medyada insanlar›n birbirlerini
h›zl› ve kolayca etkileyerek bili-
nirli¤in artt›r›lmas› ve kay›t afla-
mas›n›n internet üzerinden bitiril-
mesi oldu¤unu gördük.
Euro 2016’y› bir oyla kaybeden ve
Euro 2020’ye aday olan Türki-
ye’nin futbolla teknolojiyi en efek-
tif flekilde birçok alanda bulufltur-
mas›, yaflad›¤›m›z dönemde art›k
gereksinim haline gelmifltir.
UEFA’n›n ayr› bir flirket olarak kur-
mufl oldu¤u ICT’nin (Information
Communication Technologies) ku-
rulma amac›n›n temelinde de yu-
kar›da anlat›lan futbolla teknoloji-
nin bütünleflmesi ve art›k olmazsa
olmaz ifllerin tek bir operasyon
merkezinde çözüm bulmas› yat-
maktad›r.
Euro 2020’de Türkiye’de en iyi fle-
kilde teknolojiyi futbolla harman-
layaca¤›m›za inanc›m›z yüksek!
TamSaha
87
86
TamSaha